שיקום פה מלא

אומרים כי החיוך הוא מפתח המסוגל לפתוח בפנינו את כל הדלתות, אולם מה קורה כשה"מפתח"הזה הוא לא בדיוק מה שחלמנו עליו? כשהשיניים שלנו מוכתמות, עקומות במקצת, או, אפילו (בעיקר בגילאים המבוגרים יותר) חסרות בחלקן?

אז, ככל הנראה, רופא השיניים יציע לנו הליך כולל של שיקום פה מלא.

 מהו שיקום פה ומהו שיקום פה מלא?

שיקום פה, ככלל, הוא מושג רחב (ומעורפל קמעה עבור מי שאינו עוסק בתחומי רפואת השיניים). בפועל, מושג זה מתייחס לתת-תחום התמחותי בתחום הנרחב של רפואת השיניים, תחום שנועד לתת מענה פרקטי לתפקוד התקין של הלסתות והשיניים, באותה המידה שהוא נועד לשקם את השיניים והלסתות ולשפר את האסתטיקה שלהן.

תחום התמחות נרחב זה כולל התייחסות להליכים דנטאליים רבים, שונים ומגוונים, שביניהם – סתימות ועקירות, כתרים, שתלים וגשרים, טיפולים אסתטיים (כדוגמת יישור שיניים או הלבנתן בטכניקות שונות, שיניים תותבות מהסוגים השונים וכד'). זוהי הסיבה לכך כי רופאי השיניים המומחים בשיקום הפה עוברים את הכשרתם המקצועית במסלולי התמחות ייחודיים שהם ארוכים, נרחבים ומעמיקים יותר ממרבית מסלולי ההתמחות בתחומים האחרים של רפואת השיניים. אולם, על אף ההכשרה הנרחבת והמעמיקה, ישנם מקרים בהם יבחרו רופאי השיניים המומחים בשיקום הפה לשתף פעולה בתהליך השיקום המלא עם רופאי שיניים מומחים אחרים המתמחים בתחומים הדנטאליים הנוספים (כמו כירורגים העוסקים בניתוחי הפה והלסת, מומחים המתמחים ביישור שיניים, רופאי שיניים המתמחים בטיפולי שורש וכן הלאה).

לא בכל המקרים יידרש שיקום פה מלא, וזאת, מאחר ושיקום פה מלא הינו הרחבה נוספת של תחום שיקום הפה, ויתבצע במקרים שבהם מתעורר הצורך לבנות מחדש / לשחזר את כל מבנה הלסת העליונה ו / או הלסת התחתונה בשימת דגש על השיניים, מצבן, מיקומן וכו'.

 

מהן הסיבות הנפוצות לצורך בשיקום פה מלא ומיהו קהל היעד של התהליך?

שיקום פה מלא מומלץ למטופלים במקרים בהם מתעורר הצורך בשחזורן או בבנייתן מחדש של כלל השיניים באחת מהלסתות או בפה במלואו. מצבים כאלה, לעיתים קרובות, עשויים להתעורר בעקבות אובדן שיניים נרחב שמקורו במחלת חניכיים או בטראומה פיזית. שחיקת שיניים שנגרמת עקב חריקת השיניים בעת השינה או חשיפה מתמשכת לחומצות שבמזון או במשקה, אף היא עלולה להביא להרס נרחב של השיניים ולצורך בשיקום פה מלא. מקרים נוספים שעלולים לעורר את הצורך בהליך נרחב עלולים להיות אובדן השיניים בשל היגיינת טיפול לקויה, בעיות בהתאמת המנשך ומקרים דומים.

 

כיצד נראה האבחון המקדים את הכניסה לתהליך שיקום מלא של הפה?

בדומה למרבית תהליכי הטיפול והשיקום הפיזיים והנפשיים, גם התהליכים של שיקום פה ושיקום פה מלא, מתחילים בגיבושן של תוכניות טיפול מפורטות ומותאמות אישית, למטופל.ת. כל תוכנית טיפול כזו תתבסס על קריטריונים רבים ושונים, ביניהם – מצב הפה (השיניים והחניכיים), המצב הבריאותי הכללי של המטופל.ת, העדפות ספציפיות של המטופל.ת, מגבלות שונות שעלולות להשפיע על ביצוע טיפולים מסוימים או להפוך אותם למורכבים יותר (כדוגמת רגישויות ידועות, פוביות, חוסר בעובי עצם וכו') וכד'. כל אחד מהקריטריונים הללו ייחודי וספציפי לכל מטופל או מטופלת, ולכן, משך הטיפול והטיפולים הספציפיים שיתבצעו במסגרת תהליך שיקום מלא של הפה יהיו ייחודיים לכל אדם.

 

בדיקה מקיפה

טרם ההחלטה על הטיפולים שיבוצעו במסגרת השיקום המלא של הפה וגיבוש תוכנית הפעולה, יערוך המומחה לשיקום הפה בדיקה מקיפה שתתייחס למספר גורמים:

הערכה כוללת ומדויקת של מצב השיניים הערכה זו, תתייחס, בין שאר הגורמים לזיהוי סדקים בשיניים, לגילוי נגעי עששת ולאבחון בעיות קיימות בשורשיהן של השיניים. בדיקה כזו עשויה להעלות את הצורך בביצוען של פעולות שונות (למשל, עקירת שן בינה כלואה) שגם אליהן תתייחס תוכנית השיקום הנרחבת.

בדיקה רקמות רכות (החניכיים) – כידוע, חניכיים הסובלות ומתמודדות עם מחלה או מצב דלקתי תצרכנה, קודם כל, טיפול מקדים שירפא אותן. וזאת, בכדי להבטיח כי תוצאותיו הטיפול של השיקום הנרחב תצלחנה ואף תלווינה את המטופל.ת לזמן ממושך ככל האפשר.

בדיקת הלסת שרירים, מפרקים ועצם הלסת עצמה – במסגרת בדיקה זו יושם הדגש גם על בדיקת המנשך (לקביעת הצורך בשינויים בסגר) וגם על עובי עצם הלסת. זאת, מאחר וביצוע שתלי שיניים (בין אם שתל יחיד ובין אם השתלה של לסת שלמה) דורש כמות מסוימת של עצם שתבטיח את העיגון היציב של השתל. במקרים בהם נדרש שימוש בשתלים ויזוהה חוסר בעצם יידרשו הליכים מקדימים (השתלת עצם) שאף הם יכללו בתוכנית הטיפול המקיפה.

בחינת האספקט האסתטי מכיוון שאנחנו מצפים מהפה שלנו לא להיות רק איבר "מתפקד" ופרקטי אלא גם אסתטי, המומחה לשיקום הפה יתייחס גם לאספקט זה בעת הבדיקה, תוך שימת לב לגורמים כפרופורציות של השיניים, גודלן, צבען, זוויותיהן (בהתייחס לקשת שיוצרות השיניים בכל לסת) וכן הלאה. כזכור, שיקום פה מלא לא רק נועד כדי להחזיר לפה ולשיניים יכולות תפקודיות מסוימות שלהם, אלא גם (ובמקביל) להפוך אותם לאסתטיים יותר.

 

אילו אפשרויות טיפול קיימות?

אפשרויות הטיפול המרכיבות את תוכנית השיקום משתנות ממקרה למקרה, וזאת, מאחר והטיפולים הנדרשים לכל מטופל.ת הם שונים.

ריכזנו עבורכם מספר מהפעולות הנפוצות ביותר שאותם עוברים מטופלים במסגרת תוכנית שיקום הפה, והן מסודרות כאן מהקל אל הכבד:

הלבנת שיניים

לאורך חיינו השיניים שלנו עלולות לאבד את צבען המקורי ולהפוך למוכתמות. הסיבות לכך הן רבות ושונות. במקרים בהם הסיבה אינה גנטית, טכניקות הלבנת שיניים שונות עשויות להיות מוצעות למטופל.ת, בין אם במסגרת טיפול במרפאת השיניים ובין אם בבית. על אף, שלכאורה, המדובר בהליך קל ושגרתי, חשוב לבצע אותו בליווי מקצועי ולא להתפתות ולרכוש אונליין, ועל דעת עצמכם, ערכות ביתיות.

סתימות

אמנם סתימה, לכשעצמה, עשויה להיות טיפול בפני עצמה ולספק מענה לצורך נקודתי (חור בשן ספציפית), אולם כשזוכרים כי המטרה הסופית של שיקום הפה (ובעיקר שיקום מלא שלו) היא השגת מראה אסתטי בצד פונקציונאליות, הבחירה בין סוגי החומרים השונים האפשריים לצורך ביצוע סתימה (אמלגם, שחזור קומפוזיט או שחזור חרסינה מעבדתי) תינטה לבחירה בחומר האסתטי או החזק יותר – קומפוזיט או חרסינה.

כתר

בדומה לסתימות, גם הכתרים הם שלבים בסיסיים מאד בתהליך שיקום פה. תפקידם יהיה שחזור מדויק של השן שאבדה (הן מבחינת גודלה וצבעה והן מבחינת נפחה. אף כאן, כשמתייחסים לביצוע הכתר או הכתרים כחלק מתהליך שיקום כולל, בבחירת החומר שממנו עשוי הכתר (חרסינה, זירקוניה ועוד) האסתטיקה תשחק תפקיד משמעותי והבחירה, לרוב, תהיה בזרקוניה, או חרסינה מחוזקת (אימקס).

ציפויים לשיניים

ציפויים לשיניים הם טכניקה שבמקרים מסוימים מסוגלת להחליף את הצורך בכתר. הציפוי עשוי מעלה דקיק המודבק על השן ומסוגל לשפר את צבעה של השן, לשנות את נפחה של השן, לסגור מרווח גדול מידי בין השיניים ולשפר את הפרופורציות של השן הספציפית יחסית לשיניים האחרות. ישנם מספר חומרים המשמשים לייצורם – קומפוזיט, חרסינה פלדספטית (בעבודת יד), או חרסינה מחוזקת (אימקס), והבחירה ביניהם מתבצעת בהתאם לשיקול דעתו של הרופא המשקם בעצה אחת עם המטופל.ת.

יישור שיניים

בחלק מהמקרים, יישור השיניים לא ידרוש פעולות מיוחדות מעבר להתאמת גשר או יישורן באמצעות תבניות יישור שקופות. במקרים אחרים – תידרשנה פעולות נוספות (כדוגמת עקירת שיניים בעייתיות וכד'). במקרים מהסוג השני, לרוב, יתייחס הרופא אל יישור השיניים כאל אחד מהשלבים בתהליך שיקום פה נרחב יותר.

שתלים דנטאליים והשתלות עצם

גישות טיפול שמטרתן להשלים אובדן של שיניים חסרות ולסגור את המרווחים שאובדן השיניים יוצר בפה. כיום, השימוש בשתלים בודדים נחשב כפעולה שגרתית, בעוד שהשתלות השיניים הנרחבות (שמטרתן לפתור אובדן נרחב של שיניים – לסת שלמה) הופך לנרחב יותר ומספק מענה גם למטופלים שבעבר נאלצו להשתמש בשיניים תותבות נשלפות.

 

כיצד בוחרים רופא / מרפאת שיניים?

כפי שניתן להבין מכל הכתוב, שיקום פה בכללותו ושיקום פה מלא במיוחד הם תהליכים שלא תרצו לעבור בכל מרפאה שבמקרה קראתם את הפרסום שלה ברשת. חשוב לבדוק את תחומי ההתמחות של מרפאת השיניים ושל הרופא המטפל, את הניסיון שיש להם בתחומי שיקום הפה, את מגוון השירותים שאותם מסוגלת המרפאה להציע, ולא פחות חשוב מכך – את הכימיה האישית שיש לכם עם הרופא המטפל בכם ועם צוות המרפאה.

חשוב לזכור שיקום פה מלא (בניגוד לטיפולים השגרתיים) הוא, קודם כל, שינוי גדול שעובר המטופל, טרנספורמציה עצומה שמשנה בחייו אספקטים רבים איכות חיים, מראה, הנאה מאוכל, בטחון עצמי, הפסקת כאבים ואי נוחות וכד'. רק מי ששם לעצמו את זה כמטרה יכול להגיע לתוצאה שתספק את המטופל. בנוסף, שיקום מלא של הפה הוא תהליך, ובדומה לכל תהליך אחר בחיים, תרצו שמי שילווה אתכם יהיה פרטנר שלכם לחוויה, במלוא מובן המילה!

ארתור מצ'ין רופא שיניים בכפר סבא

ד"ר ארתור מצ'ין

המנהל הרפואי
מתמחה במחלקה לשיקום הפה הדסה עין כרם

דילוג לתוכן