שתלים דנטליים

שתלים דנטליים

שתל דנטלי הוא תחליף מלאכותי לשורש שן, המורכב מבורג עשוי טיטניום או זרקוניה שמוחדר לעצם הלסת. לאחר החדרתו, הוא משמש כבסיס יציב שעליו ניתן להרכיב כתר או גשר, המשקמים את השן החסרה. שתלים דנטליים מיועדים לשיקום שיניים חסרות, בין אם בעקבות עקירה, תאונה, מחלת חניכיים או אובדן שן מכל סיבה אפשרית אחרת.

יתרונם העיקרי של שתלים דנטליים הוא שהם מספקים פתרון קבוע ועמיד, שמחקה את התפקוד של שן טבעית. השתל מסייע לשמר את העצם בלסת, שמתחילה להיספג לאחר אובדן שן, ובכך, תורם לשמירה ולשימור המבנה התקין של הפה והלסת. בנוסף, השתלים מעניקים למשתמש בהם יציבות גבוהה יותר מאשר תותבות נשלפות, ומשפרים את יכולת הלעיסה ואת הנוחות הכללית של המטופל. בתחזוקה הנכונה, שתלים דנטליים יכולים להחזיק מעמד שנים רבות.

מי צריך שתל דנטלי?

שתל דנטלי מיועד למי שאיבד שן אחת או יותר ומחפש פתרון קבוע ואסתטי לשיקום הפה. אנשים שאיבדו שיניים בעקבות תאונה, מחלת חניכיים, עששת מתקדמת או טיפולים כושלים (כדוגמת טיפולי שורש), עשויים להפיק תועלת משתלים דנטליים. בנוסף, השתלים מתאימים למי שאינו מרוצה מהשימוש בתותבות נשלפות, המציעות פתרון זמני שאינו תמיד יציב.

השתלים מתאימים גם למי שרוצה לשמר את מבנה הפה והלסת, שכן לאחר אובדן שן מתחיל תהליך של ספיגת עצם בלסת. השתלים מסייעים במניעת תהליך זה ומשמרים את עצם הלסת, דבר המונע תופעות המתרחשות בגין אובדן שיניים, כמו שינוי במבנה הפנים או תזוזת שיניים סמוכות. לאחר בדיקה מקיפה של מצב העצם ובריאות החניכיים, רופא השיניים יוכל להמליץ על השתלת שתל דנטלי כפתרון המתאים.

מהם יתרונותיהם של שתלים דנטליים על פני תותבות נשלפות?

שתלים דנטליים ושיניים תותבות הם שני פתרונות שונים לשיקום שיניים חסרות. שתלים דנטליים מחוברים לעצם הלסת ומהווים תחליף קבוע לשורש השן, ואילו שיניים תותבות הן פתרון נשלף (שיכול להיות חלקי או מלא).

שתלים דנטליים מספקים יציבות ונוחות גבוהות יותר מתותבות נשלפות, שכן הם מחוברים ישירות לעצם הלסת ומשחזרים את השן בצורה הקרובה ביותר לטבעית. כתוצאה מכך, הלעיסה והדיבור עם שתלים נוחים וטבעיים יותר.

בנוסף, שתלים אינם דורשים טיפול מיוחד כמו תותבות, שאותן יש להסיר לצורך ניקוי ותחזוקה. שתלים גם עוזרים לשמר את עצם הלסת, בעוד תותבות נשלפות עלולות לגרום לתחילת / המשך ספיגת העצם. יחד עם זאת, שתלים דנטליים דורשים תהליך כירורגי מורכב ועלותם גבוהה יותר מאשר השיניים התותבות הנשלפות.

היתרון המרכזי של שתלים דנטליים מתגלה ביציבות הגבוהה אותה שהם מציעים, דבר המשפר את יכולת הלעיסה, הנוחות ותחושת הביטחון האישי. תותבות נשלפות, לעומת זאת, עשויות להרגיש פחות טבעיות ועלולות לנוע בפה בעת אכילה או דיבור. מאידך, תותבות נשלפות הן פתרון פחות פולשני ואף זול יותר, ולכן, הן עשויות להתאים לאנשים שאינם מתאימים להשתלות מסיבות בריאותיות או כלכליות.

מהם סוגי השתלים הדנטליים – מה ההבדל בין שתלי זרקוניה וטיטניום?

שתלים דנטליים קיימים בשני חומרים עיקריים: טיטניום וזרקוניה. שתלי טיטניום הם הסוג הנפוץ והוותיק ביותר, והם עשויים מתכת קלה ועמידה במיוחד. טיטניום הוא חומר שמתקבל היטב על ידי הגוף, ואינו גורם לרגישויות או לתגובות אלרגיות ברוב המקרים. שתלים מטיטניום מספקים יציבות לאורך זמן, כמו גם עמידות גבוהה לשחיקה.

שתלי זרקוניה הם שתלים העשויים מחומר קרמי לבן, המציעים פתרון אסתטי יותר במקרים בהם השתל חשוף. זרקוניה מתאימה יותר למי שמחפש פתרון טבעי למראה השיניים, במיוחד באזורי הפה הקדמיים. בנוסף, שתלי הזרקוניה אינם כוללים מתכת ולכן מתאימים לאנשים הסובלים מאלרגיה למתכות. חיסרונם היחסי של שתלי הזרקוניה הוא עמידותם הנמוכה יותר בהשוואה לטיטניום.

איך ניתן לדעת איזה סוג של שתל מתאים לי?

הבחירה בין שתל מטיטניום לבין שתל מזרקוניה תלויה במספר גורמים אישיים. בעת ההחלטה, רופא השיניים ייקח בחשבון את מצב בריאות הפה הכללית, כמות העצם הקיימת בלסת, המיקום בו חסרה השן והעדפות האסתטיקה של המטופל.

שתלי טיטניום הם הפתרון הפופולרי ביותר בשל עמידותם הגבוהה והתאמתם לרוב המטופלים. יחד עם זאת, במקרים בהם ישנו רצון / צורך במראה אסתטי במיוחד (או במקרים בהם קיימת רגישות ידועה לחומרים מתכתיים) שתלי הזרקוניה עשויים לספק פתרון טוב יותר. ההחלטה, בסופו של דבר, תתקבל על ידי רופא השיניים המטפל, אולם חשוב להתייעץ עימו ולבחון את היתרונות והחסרונות של כל סוג שתל בהתאם לצרכים האישיים ולהעדפות.

איך נראה התהליך ואילו סוגים קיימים (אול און 4, אול און 6, ביום אחד וכו')?

כל תהליך השתלת שתלים דנטליים מתחיל בהחדרת השתל לעצם הלסת בניתוח. לאחר מכן, ישנה תקופת החלמה של מספר חודשים, במהלכה השתל משתלב עם העצם בתהליך הנקרא אוסאואינטגרציה (Osseointegration). לאחר מכן, מותקן על השתל כתר (או גשר, כפי שמיד נפרט) שמטרתו להשלים את השן החסרה.

בנוסף להשתלת שתל בודד (שמטרתו להשלים אובדן נקודתי של שן בודדת, גם אם השלמה זו נדרשת במספר מקומות בפה) קיימים מספר סוגים של השתלות נרחבות יותר, כולל "אול און 4" ו"אול און 6" המתאימים לשיקום לסתות שלמות על בסיס מספר שתלים בודדים שעליהם מורכב גשר הנושא, בסופו של תהליך, את כתרי השן. ישנה גם השתלת שתל ביום אחד, בה מבוצע כל ההליך בפגישה אחת, כולל התקנת הכתר. כל אחד מההליכים מתאים למקרים אחרים, ולכן, חשוב להתייעץ עם רופא השיניים בכדי לקבוע מהי הגישה המתאימה ביותר למקרה הספציפי שלכם.

האם ישנם סיכונים הנלווים לתהליך?

תהליך השתלת שתלים דנטליים נחשב לבטוח מאוד, אולם, בדומה לכל ניתוח, נלווים אליו סיכונים מסוימים. בין הסיכונים ניתן למצוא התפתחות דלקות באזור ההשתלה, כשל בקליטת השתל על ידי הגוף, נזק עצבי ופגיעה בעצבים הסמוכים במהלך הניתוח.

יחד עם זאת, רוב הסיכונים מוגדרים כנדירים ומתרחשים בעיקר במקרים של הזנחה בטיפול שלאחר הניתוח או בשל מצב בריאותי לקוי של המטופל. שמירה על היגיינת פה קפדנית והקפדה על הנחיות הרופא מסוגלות להקטין באופן משמעותי את הסיכון לסיבוכים. ובנוסף – חשוב לבחור מרפאה המתמחה בשתלים עם ניסיון בטיפולים מורכבים בכדי להבטיח תוצאות מוצלחות ובטוחות.

כמה זמן מחזיקים שתלים דנטליים?

שתלים דנטליים יכולים להחזיק מעמד אף עשרות שנים, ובמקרים מסוימים – אפילו לכל החיים. יחד עם זאת, אורך חיי השתל תלוי בגורמים כמו שמירה על היגיינת פה, מצב בריאות החניכיים וביצוע ביקורות תקופתיות אצל רופא השיניים.

שתלים המותקנים בצורה נכונה והמתוחזקים כראוי מסוגלים להחזיק זמן רב יותר מאשר פתרונות אחרים לשיקום שיניים. יש להקפיד על צחצוח שיניים יומיומי ושימוש בחוט דנטלי, על מנת למנוע דלקות חניכיים שעלולות לפגוע ביציבות השתל.

מהי דורשת תחזוקת שתלים דנטליים?

תחזוקת שתלים דנטליים דומה מאוד לשמירה על שיניים טבעיות. חשוב לצחצח שיניים פעמיים ביום, להשתמש בחוט דנטלי ולבקר אצל רופא השיניים לבדיקות תקופתיות. ניקוי יסודי סביב השתל חיוני למניעת הצטברות פלאק ודלקות חניכיים, שני גורמים שעלולים לגרום לכשל השתל.

בנוסף, מומלץ להשתמש במברשות המאפשרות ניקוי גם בין השיניים או בשטיפות פה אנטיבקטריאליות במטרה לשמור על ניקיון האזור סביב השתל. שמירה על תחזוקה נכונה תבטיח כי השתלים יישארו יציבים ובריאים לאורך זמן..

איך לבחור מרפאה המתמחה בשתלים דנטליים?

בחירת מרפאה לשתלים דנטליים היא החלטה חשובה שמשפיעה על הצלחת הטיפול. יש לבדוק שהמרפאה מנוהלת על ידי רופא שיניים מוסמך שהוא בעל  ניסיון בטיפולי שתלים, ולוודא כי ברשותו ההכשרה המתאימה בתחום.

בנוסף, כדאי לחפש המלצות ממטופלים קודמים, לבדוק חוות דעת באינטרנט ולוודא שהמרפאה מצוידת בטכנולוגיה מתקדמת המאפשרת טיפולים מדויקים ויעילים יותר. ביקור ראשוני להתייעצות יכול לסייע בהתרשמות מהרופא ומהגישה שלו לטיפול. יתרה מכך, חשוב לבחור מרפאה שמספקת גם תוכנית שירותי מעקב ותחזוקה לאחר סיום ההליך. כל אלה יבטיחו שהשתל שלכם יחזיק מעמד וילווה אתכם במשך שנים רבות!

ארתור מצ'ין רופא שיניים בכפר סבא

ד"ר ארתור מצ'ין

המנהל הרפואי
מתמחה במחלקה לשיקום הפה הדסה עין כרם

דילוג לתוכן