ניקוי אבנית

ניקוי אבנית

מהי אבנית?

אבנית (המכונה גם Calculus) היא שכבת משקעים קשה שנוצרת על פני השיניים כתוצאה מהצטברות ממושכת של פלאק שלא הוסר בזמן, טרם התקשה. הפלאק הוא שכבה רכה ודביקה המורכבת מחיידקים, רוק ושאריות מזון, הנצמדת לשיניים. כאשר הפלאק אינו מוסר בצורה שוטפת ויעילה על ידי צחצוח ושימוש בחוט דנטאלי, הוא עובר תהליך מינרליזציה (התקשות) על ידי במינרלים הקיימים ברוק (דוגמת סידן). התוצאה היא היווצרות אבנית, שהיא, למעשה, פלאק שהפך לחומר מוצק.

אבנית נוטה להיווצר בעיקר באזורים שבין השיניים ולאורך קו החניכיים (האזורים בהם קשה להגיע עם מברשת השיניים), וכן במקומות בפה בהם תחלופת הרוק נמוכה יותר. האבנית מהווה מצע אידיאלי להצטברות חיידקים נוספים אשר עלולים לגרום לדלקות חניכיים ולנזק לשיניים. הסרת האבנית דורשת שימוש בכלים מקצועיים, שכן, בניגוד לפלאק, היא אינה ניתנת להסרה בצחצוח שגרתי. תהליך ההצטברות של אבנית עשוי להימשך שבועות או חודשים, והוא תלוי בקריטריונים (כהרגלי היגיינת הפה, מרקם הרוק וכד') המשתנים בין אדם לאדם.

השלכות של אי-ניקוי אבנית: מה עלול לקרות כשלא מטפלים?

ניקוי אבנית מהשיניים חשוב מאוד לשמירה על בריאות השיניים והחניכיים. האבנית המצטברת לאורך זמן פועלת כמחסום המונע מניקוי רגיל להסיר את שכבות הפלאק והחיידקים הנמצאים מתחתיה. כתוצאה מכך, מצטברים חיידקים גורמי דלקות במקומות בהם נוצרה האבנית, בעיקר, כאמור, בקו החניכיים ובין השיניים.

כאשר האבנית אינה מוסרת באופן קבוע, היא הופכת לבעיה חמורה המשפיעה לא רק על בריאות הפה אלא גם על הבריאות הכללית. בהתחלה, אבנית גורמת לגירוי ודלקת בקו החניכיים, דבר שמוביל למחלת חניכיים קלה המכונה גינגיביטיס. תסמיני הגינגיביטיס כוללים חניכיים נפוחות, מדממות ואדומות. במקרים בהם המצב אינו מטופל, הדלקת עלולה להתקדם למצב חמור יותר הנקרא פריודונטיטיס, מצב בו כלל הרקמות התומכות בשיניים מתחילות להיהרס, כולל עצם הלסת המחזיקה את השיניים במקומן. במקרים קשים, התוצאה הסופית של פריודונטיטיס עלולה להיות אובדן נרחב של שיניים.

מלבד זאת, חיידקים שמצטברים כתוצאה מאבנית שאינה מוסרת עלולים לחדור למחזור הדם ולגרום לזיהומים גם באזורים אחרים בגוף. מחקרים קושרים בין מחלות חניכיים שאינן מטופלות בזמן או אינן מטופלות כהלכה לשורה ארוכה של מחלות ומצבי בריאותיים בעייתיים (כגון מחלות לב, שבץ ובעיות נוספות).

אבנית בשיניים גם משפיעה על המראה מהאספקט האסתטי, שכן היא נוטה לספוג כתמים ולהפוך את השיניים לצהובות או חומות. הדבר יוצר מראה מוזנח ולא אסתטי שעלול להשפיע על ביטחונו העצמי של האדם.

בסופו של דבר, אי ניקוי האבנית מוביל לסיכונים ארוכי טווח לשיניים ולחניכיים ולא רק להן, ולכן, חשוב להקפיד על ניקוי אבנית מקצועי במרפאת השיניים לפחות פעמיים בשנה.

ניקוי אבנית בשיניים במרפאה: איך מתבצע התהליך ומה צריך לדעת?

ניקוי אבנית בשיניים במרפאה הוא הליך פשוט ומקצועי שמתבצע בעזרת כלים מיוחדים, חשמליים או ידניים, המסוגלים להסיר את המשקעים הקשים שהצטברו על השיניים וביניהן. התהליך מתחיל, בדרך כלל, בבדיקה של רופא השיניים או השיננית, שמטרתה היא הערכת מצב החניכיים והשיניים וזיהוי האזורים בהם הצטברה האבנית. לאחר מכן, השיננית משתמשת במכשיר המייצר רטט עדין על מנת לשבור את שכבת האבנית מעל פני השן.

במרבית המקרים, התהליך אינו כואב, אך יתכן שתרגישו אי נוחות קלה, במיוחד אם ישנה דלקת חניכיים (פעילה או בראשיתה). משך זמן ההליך משתנה בהתאם לכמות האבנית ולמצב השיניים, אך, לרוב, מדובר על כ-30 עד 60 דקות.

לאחר ניקוי האבנית, השיניים עוברות ליטוש (פוליש) כדי להחליק את פני השטח שלהן ולמנוע הצטברות פלאק מחודשת. במקרים מסוימים, ייתכן שרופא השיניים ימליץ גם על טיפול פלואוריד לחיזוק השיניים. מומלץ לחזור על הניקוי אחת לחצי שנה, בהתאם להנחיות רופא השיניים.

כל כמה זמן מומלץ לבצע ניקוי אבנית במרפאה?

תדירות ניקוי האבנית במרפאה תלויה במצב השיניים והחניכיים של המטופל. באופן כללי, מומלץ לבצע ניקוי מקצועי אצל השיננית כל חצי שנה, אך ישנם מקרים בהם יש צורך בתדירות גבוהה יותר. למשל, אנשים הסובלים ממחלת חניכיים או מרגישות גבוהה בשיניהם עשויים להזדקק לניקוי בתדירות של כל שלושה עד ארבעה חודשים.

אנשים הנוטים להצטברות מוגברת של אבנית בשל גורמים כמו נטייה גנטית, תזונה עתירת סוכר או רוק עשיר במינרלים, עשויים להידרש לניקוי לעיתים קרובות אפילו יותר. במקרים אלו, הניקוי השגרתי במרפאה יכול לסייע במניעת התפתחות של דלקות חניכיים ומחלות נוספות שעלולות להחמיר ללא טיפול מונע זה.

יחד עם זאת, גם אם אין לכם תחושת אי נוחות או בעיות הנראות לעין, מומלץ שלא לדחות את הביקורים התקופתיים במרפאה. ניקוי אבנית הוא פעולה מונעת שתורמת לשמירה על הבריאות הדנטלית, והביקור בתדירות גבוהה מאפשר לרופא השיניים לזהות בעיות אפשריות עוד לפני שהן מתפתחות למצבים חמורים יותר.

ארתור מצ'ין רופא שיניים בכפר סבא

ד"ר ארתור מצ'ין

המנהל הרפואי
מתמחה במחלקה לשיקום הפה הדסה עין כרם

דילוג לתוכן