מיהו מומחה חניכיים?

מומחה חניכיים, או פריודונט, הוא רופא שיניים שעבר התמחות נוספת בתחום מחלות החניכיים והשתלות שיניים. על מנת להיות מומחה חניכיים, רופא שיניים חייב להשלים תואר ברפואת שיניים ולעבור הכשרה נוספת בת שלוש עד ארבע שנים בתחום הפריודונטיה, באוניברסיטה או במוסד אקדמי מוכר. במהלך ההתמחות, הרופא לומד כיצד לאבחן, לטפל ולמנוע מחלות חניכיים, כמו גם כיצד לבצע השתלות שיניים ופרוצדורות כירורגיות מתקדמות הקשורות לרקמות התומכות בשיניים (כדוגמת עצם הלסת).

לאחר סיום ההתמחות, על הרופא לעבור מבחני הסמכה ייעודיים בכדי לקבל רישיון מומחה ממשרד הבריאות. ההכשרה המיוחדת מאפשרת למומחה החניכיים להתמודד עם מצבים רפואיים מורכבים הקשורים לרקמות החניכיים, מצבים הדורשים הבנה מעמיקה יותר מאשר זו שיש לרופא שיניים כללי. בנוסף, פריודונטים עוסקים במחקר ומתעדכנים בשיטות טיפול חדשות בכדי להיות מסוגלים להציע למטופליהם את הטיפולים המתקדמים והיעילים ביותר.

במה מטפל מומחה חניכיים?

מומחה חניכיים מתמחה בטיפול במחלות ובעיות הקשורות לרקמות החניכיים והשיניים. התחום המרכזי בו עוסק מומחה חניכיים הוא הטיפול במחלות חניכיים כמו גינגיביטיס (דלקת חניכיים) ופריודונטיטיס (מחלת חניכיים מתקדמת), העלולות לגרום לאובדן שיניים כאשר הן אינן מטופלות כראוי.

מעבר לטיפול במחלות חניכיים, פריודונט מבצע פרוצדורות כירורגיות, כמו השתלת חניכיים והשתלות שיניים. במקרים של נסיגת חניכיים, המומחה עשוי לבצע ניתוח השתלת חניכיים כדי לשחזר את רקמת החניכיים הפגועה. בנוסף, מומחה חניכיים מטפל בשיקום ובתחזוקת שתלים דנטאליים, כולל טיפולים לאחר כישלון ודחיית שתלים.

הטיפולים שמבצע פריודונט לא רק משקמים את בריאות הפה, אלא גם משפרים את המראה האסתטי, באמצעות פרוצדורות המסייעות לשמור על מראה שיניים וחניכיים בריא ומאוזן. מומחה החניכיים מתמקד במניעה ושימור ועובד בשיתוף פעולה עם רופאי שיניים כלליים כדי לספק טיפול מקיף, נרחב וכולל.

אילו מחלות חניכיים קיימות ומהי נסיגת חניכיים?

מחלות חניכיים הן בעיה נפוצה המשפיעה על בריאות הפה ועלולה להוביל לאובדן שיניים. המחלה הנפוצה ביותר היא גינגיביטיס, דלקת חניכיים קלה הנגרמת על ידי הצטברות פלאק חיידקי. אם לא מטפלים בה בזמן וכהלכה, גינגיביטיס עלולה להתפתח לפריודונטיטיס –  מחלה חמורה יותר שבה נגרם נזק לרקמות התומכות בשיניים, כולל העצם התומכת. תסמיניהן של מחלות החניכיים השונות כוללים מגוון רחב של תסמינים מאדמומיות, רגישות ודימום בחניכיים, דרך נפיחות וריח רע מהפה ועד לנסיגת חניכיים.

נסיגת חניכיים הינה מצב שבו רקמת החניכיים נסוגה משטח השיניים, תוך שהיא חושפת את שורשי השיניים. מצב זה גורם לרגישות יתר בשיניים ועלול להוביל להתפתחות עששת ו / או לאובדן השיניים. נסיגת חניכיים עשויה להיווצר כתוצאה ממחלות חניכיים, אבל גם מהרגלי היגיינה דנטאלית שגויים (כדוגמת צחצוח נמרץ מידי), או מהרגלים "בעייתיים" (למשל עישון). הטיפול בנסיגת חניכיים עשוי לכלול ניתוחי השתלת חניכיים וטיפולים לשיקום רקמות פגועות המבוצעים על ידי מומחה חניכיים.

מהם ההבדלים בין מומחה חניכיים לרופא שיניים כללי ו"רגיל"?

ההבדל המרכזי בין מומחה חניכיים לרופא שיניים כללי טמון בהתמחות ובתחום העיסוק. רופא שיניים כללי מטפל במגוון רחב של בעיות הקשורות לשיניים ולפה, כולל ניקוי שיניים, סתימות, טיפולי שורש וכתרים. הוא מתמקד בעיקר בטיפולי שיניים שגרתיים ומסוגל לספק טיפולים בסיסיים גם במקרים של דלקות חניכיים קלות.

מומחה חניכיים, לעומת זאת, הוא רופא שיניים שעבר התמחות ייעודית לטיפול במחלות חניכיים ובבעיות הקשורות לרקמות התומכות בשיניים. פריודונט מבצע טיפולים כירורגיים מורכבים, כגון השתלות חניכיים, השתלת עצם והשתלות שיניים, וכן טיפולים לשימור בריאות החניכיים והעצם.

בעוד שרופא שיניים כללי מסוגל לטפל במחלות חניכיים פשוטות בלבד, מחלות מתקדמות יותר תדרושנה את מומחיותו של פריודונט, שמיומן באבחון מצבים מורכבים ובמתן טיפול מתאים לשימור בריאות הפה לאורך זמן.

באילו מקרים מומלץ לפנות למומחה חניכיים?

ישנם מספר מצבים בהם רצוי ומומלץ לפנות למומחה חניכיים. אחד מהמצבים המרכזיים הוא כאשר מופיעים תסמינים של דלקת חניכיים מתקדמת (כמו נפיחות, דימום בעת צחצוח, ריח רע מהפה או נסיגת חניכיים). אם דלקת החניכיים אינה מגיבה לטיפול רגיל אצל רופא השיניים, יש לפנות למומחה חניכיים בכדי למנוע התדרדרות המצב עד למצב הבעייתי של אובדן שיניים.

מקרים נוספים כוללים נסיגת חניכיים חמורה, מצב בו שורשי השיניים חשופים וחשיפתם זו הופכת את הפה לרגיש לחום / קור / מתיקות וכד'. כמו כן, מי שזקוק לשתלים דנטליים (במיוחד במקרים בהם קיים חוסר בעצם הלסת) יידרש לטיפול אצל מומחה חניכיים שיודע, במסגרת הסמכתו, לבצע פרוצדורות כמו השתלת עצם או שיקום הרקמות.

כאשר ישנו צורך בטיפול משקם לאחר אובדן שיניים (כמו השתלת שתלים דנטליים או השתלת חניכיים), יומלץ, גם אז, לפנות למומחה חניכיים. במצבים מורכבים אלה, מומחה חניכיים מביא עימו את המיומנות והניסיון הנדרשים כדי להבטיח טיפול מוצלח.

איך לבחור מומחה חניכיים?

כאשר מחפשים מומחה חניכיים, חשוב לבחור ברופא בעל ניסיון ומומחיות, על מנת להבטיח את הצלחת הטיפול. תחילה, יש לוודא שהמומחה עבר את כל ההכשרות הנדרשות ומחזיק ברישיון מומחה מטעם משרד הבריאות. מומלץ לבדוק גם את הניסיון המעשי של הרופא ולברר כמה שנים הוא עוסק בתחום הפריודונטיה.

בנוסף, כדאי לחפש המלצות ממטופלים קודמים, לבדוק חוות דעת באינטרנט ולשוחח עם הרופא באופן אישי כדי להתרשם מהגישה הטיפולית שלו. חשוב לוודא שהרופא מתאים את הטיפול לצרכים האישיים של כל מטופל, ושיש לו ניסיון בטיפולים הספציפיים הנדרשים (כגון השתלות חניכיים או שתלים דנטליים). גישה אישית ונוחות, אף הן, פרמטרים חשובים בבחירת מומחה חניכיים, שכן הטיפול עשוי לכלול מספר פגישות ובדיקות תקופתיות, ולכן, תעדיפו רופא שאיתו יש לכם כימיה טובה ושפה משותפת, שילווה אתכם לאורך המסע הדנטאלי שאליו אתם יוצאים

ארתור מצ'ין רופא שיניים בכפר סבא

ד"ר ארתור מצ'ין

המנהל הרפואי
מתמחה במחלקה לשיקום הפה הדסה עין כרם

ארתור מצ'ין רופא שיניים בכפר סבא

ד"ר ארתור מצ'ין

המנהל הרפואי
מתמחה במחלקה לשיקום הפה הדסה עין כרם

מאמרים נוספים:

דילוג לתוכן