שחזור שיניים שחוקות והרוסות

ההתמודדות עם שיניים שאינן מושלמות שכיחה בהרבה יותר ממה שאנחנו עשויים לשער. אמנם, לרוב, שיניים שחוקות הן בעיה המאפיינת, במרבית המקרים, אנשים מבוגרים יותר (ופחות ילדים, בני נוער או אנשים צעירים), אולם שיניים אנושיות (למרות חוזקן) עלולות גם להינזק באינספור דרכים אחרות, וזאת, ממגוון רחב של סיבות כדוגמת פגיעה מכנית ישירה ומקומית (למשל, מכה), לחץ מתמשך עליהן (כדוגמת חריקת שיניים בעת השינה או בזמן הערות) הגורם לשחיקה או להיחלש בשל סיבות ביולוגיות (למשל, יתר חומציות בקיבה, ולכן, גם יתר חומציות ברוק) ואז, יום אחד, להישבר במפתיע, לכאורה, בלי סיבה ספציפית הידועה לאדם. במרבית מהמקרים הללו, שחזור שיניים הנעשה בידי איש מקצוע המתמחה בתחום עשוי להשיב לשיניים את מראן ואת יכולת התפקוד שלהן.

במאמר זה נתייחס לאפשרות השבת המראה והתפקוד של שיניים קיימות שנפגעו ולא למקרים בהם קיים צורך בשחזור שן או שיניים חסרות – שיקום פה מלא, שעליו כתבנו בעבר.

מהן הסיבות הנפוצות לשחזור שיניים?

שחזור שיניים יתבצע במקרים בהם מתעורר הצורך להעניק לשן (או למספר שיניים) מראה אסתטי ולהשיב אותה למצב מתפקד. זאת, מאחר ושיניים שבורות, שחוקות או סדוקות לא רק נראות פחות טוב, אלא שהן גם מסוגלות לגרום לאדם אי נוחות ואפילו כאבים מתמשכים.

כתוצאה מכך, עשויות להיות לא מעט סיבות לצורך בשחזור שן. הנה מספר מהנפוצות בהן:

פגיעה פיזית בשן

לרוב, בשל מבנה הפה האנושי, המדובר בשיניים הקדמיות העליונות. נפילה או מכה חזקה מקדימה בפנים באזור הפה עלולות לגרום לפגיעה בשיניים קדמיות העליונות. במקרים אחרים (למשל, בתאונות דרכים) המכה עלולה להגיע גם מכיוונים אחרים (חוץ מזה הפרונטאלי) ולגרום לאובדן שן אחת או יותר. כל אחד מהמצבים הללו יצריך שחזור שיניים.

שחיקת שיניים

שחיקת שיניים זהו תהליך טבעי שקורה לאורך החיים, אך יש מצבים בהם התהליך הזה הופך למהיר יותר, וזה גורם להמון אי נוחות בצורך שינוי מראה השיניים ופגיעה באסתטיקה, רגישות וכאבים, קושי בלעיסה, שברים חוזקים וכו. הסיבות להאצה בשחיקה הן חריקת שיניים במהלך היום או במהלך הלילה, צריכה של משקעות ומאכלים עם חומציות גבוהה, שימוש במברשות שיניים קשות או שילוב של כמה גורמים. שחיקה מתרחשת לרוב בכל השיניים במקביל, ולכן גם הטיפול דורש אבחון ותכנון מעמיק. במידה ומזהים את השחיקה בתחילתה במהלך בדיקה של רופא שיניים, ניתן לעצור אותה על ידי שינוי הרגלים
והגנה על השיניים. במקרים מוזנחים קיים צורך בשחזור השיניים בדרכים שונות, על מנת להחזיר את האסתטיקה והנוחות, וגם בשביל מנוע התדרדרות קיצונית במצב השיניים.

הזנחה מתמשכת וחוסר בהיגיינת פה מסודרת

השיניים שלנו זקוקות להגנה ולהקפדה מתמדת. ואלו אינן באות לביטוי רק בצורת צחצוח שיניים בתדירות הנכונה, עם מברשת השיניים הנכונה ובמשחת השיניים המתאימה, אלא גם בביקור אצל השיננית ואצל רופא השיניים בתדירות הנדרשת. במידה וכל התנאים הללו אינם מתקיימים, ואנחנו לא שומרים כהלכה על השיניים ומטפלים בכל בעיה המתעוררת מיד עם ההבחנה שלנו בה, השיניים עלולות לאבד מצבען, להתמלא כתמים, להישחק, להיסדק או להישבר. בכל אחת מהסיטואציות הללו, שחזור שן / שיניים עשוי להציע פתרון למצב.

התבגרות וזקנה

בדומה לכל מצב בריאותי אחר, גיל מהווה פקטור רציני גם בבריאות השיניים. עם השנים, באופן טבעי ובשל השימוש שלנו בהן, השיניים נשחקות, נפגעות ונפגמות. כך שאם עברתם גיל מסוים, וגם אם מצב בריאות הפה הכללי שלכם הוא, בסך הכל, לא רע (יחסית לבני גילכם), עדיין יתכן שתזדקקו לשחזור של שן ספציפית.

 

מי זקוק לשחזור שיניים?

כפי שניתן להבין מכל מה שכתבנו קודם, הסיבות לצורך בשחזור שיניים הן רבות, מגוונות ושונות. כך שעל השאלה "מי זקוק לשחזור שיניים?" התשובה, ככל הנראה תהיה – "כל מי שרופא השיניים המטפל בו בדק אותו וזיהה כי קיימת בעיה נקודתית שאותה שחזור שן מסוגל לפתור!"

באילו שיטות ניתן לשחזר שיניים?

סתימות

סתימות נועדה לשחזר את מבנה השן מהאספקטים האסתטיים והפונקציונאליים, בשל פגם בה שנגרם, לרוב, על ידי עששת. בעששת החיידקים שנצמדים לשן, ניזונים מהסוכרים הקיימים במזון שאנחנו אוכלים וגורמים להופעתם של חורים בשיניים. המשך התפתחותם של החורים האלה בשל אי טיפול מתאים, יגרום לכאבים ואף, בסופו של דבר, לצורך בביצוע טיפול שורש לשן, לצורך בעקירתה או לאובדן שלה בשל נפילתה.

סוגי סתימות

עד לפני זמן לא רב, נהוג היה לבצע את הסתימות באמצעות אמלגם (הסתימות כונו גם, בשל צבען, "סתימות כסף"). כיום, מרבית מרפאות השיניים מבצעות "סתימות לבנות" סתימות העשויות מחומר מרוכב (קומפוזיט) הדומות בצבען לצבע השן המטופלת. קומפוזיט נחשב לחומר מילוי עמיד מאד, שאינו נסדק או מתנתק ממקומו לאחר שהוצמד אל השן. בנוסף לסתימות, הוא משמש גם להשלמת שיניים שבורות באופן מינורי באזורים בהם חשובה גם נראות השן ולא רק הפונקציונאליות שלה.

השלמת שיניים שבורות

כיום, מרפאות השיניים משתמשות במספר גישות טיפול לטיפול בשן שבורה או סדוקה, וגישת הטיפול הנבחרת תלויה בהיקף הנזק  אשר נגרם לשן.

  • השלמת שן שבורה באופן מינורי

במקרים של שבר מינורי בשן קדמית, ישתמש רופא השיניים בשחזור השן מחדש בקומפוזיט, וזאת, בשל יתרונות הקומפוזיט על החומרים האחרים.

ההליך יתחיל בניקוי השן ובאלחוש כל האזור בפה. לאחר מכן, יחספס רופא השיניים את השן השבורה באמצעות חומצה מיוחדת, בכדי להבטיח הדבקה חזקה ככל האפשר של הקומפוזיט לשטח השן. שטיפת השן וייבוש המקום, הנחת "דבק" מתאים, פוטו-פולימרזציה (מזרק המפיק זרם אוויר להקשחת הדבק), החלת ועיצוב הקומפוזיט, זיגוגו ושימוש באור אולטרה סגול ישלימו את התהליך ויהפכו את השן השבורה לשלמה (ומושלמת) שוב. כל התהליך מתרחש במרפאת רופא השיניים המטפל ללא צורך בטכנאי שיניים או במעבדה.

  • ציפוי שן פגומה / מוכתמת / סדוקה

ציפויים (עשויים חרסינה, זירקוניה, קומפוזיט ועוד) משמשים לחיפוי בשיניים קדמיות שנפגמו או נסדקו.

הליך שחזור שן באמצעות ציפוי יתבצע במספר שלבים –

בשלב הראשון יילקחו מידות השן לשם הכנת ציפוי התואם בצבעו את צבען של השיניים האחרות. ציפוי השן יוכן במעבדה של טכנאי שיניים.

בשלב השני יוסר חלק מאמייל השן בכדי שלא ליצור שן "עבה" וגדולה מידי, האמייל הנותר יחוספס בכדי להבטיח את ההדבקה המקסימאלית. לאחר הדבקת החיפוי לשן, תוקרן השן באור אולטרה סגול להקשחת החומרים.

  • שחזור מעבדתי חלקי – Inlay/Onlay כאשר שן טוחנות הרוסה או שחוקה חלקית, ניתן להימנע מביצוע השחזה מלאה שלה ולעיטים גם מטיפול שורש על ידי ביצוע שחזור חלקי שהטכנאי מכין מחומר מעבדתי חזק. שחזור כזה מתחבר לשן בעזרת דבק מיוחד, בעל חוזק ועמידות גובהה לטווח הרחוק. היתרון העיקרי בשיטה זו הוא שאפשר להחזיק את השיניים באופן מינימלי בלבד, ולשמור עליהן כמה שיותר לטווח הרחוק, מה שמעלה משמעותית לשמר שיניים בפה לאורך החיים גם אם הן מוחלשות.
  • כתר לשחזור שן שבורה

אחת מגישות הטיפול הנפוצות לשיניים סדוקות / שבורות היא כתרים קבועים המיוצרים ממגוון חומרים שונים. במקרים בהם קיים צורך בביצוע טיפול שורש לשן, הכתר יורכב על השיניים רק לאחר ביצוע טיפול זה.

תהליך הרכבת הכתר אף הוא כולל מעורבותה של מעבדת טכנאי השיניים ומתחלק למספר שלבים: התהליך יתחיל בביצוע צילום רנטגן שמאפשר לרופא לבחון את מצב השן ולדייק את הטיפול שיידרש (כאמור, למשל, לפעמים יידרש טיפול שורש לפני הרכבת הכתר). לקיחת מידות והכנת הכתר במעבדה (דבר שעשוי לארוך זמן-מה), מיקום הכתר על השן והשלמת הטיפול.

לסיכום

חיוך הוא כלי חשוב בתקשורת עם הסובבים אותנו. גם מי שאינו סובל מבעיות בשיניים, עשוי לסבול מהעובדה שהוא לא מסוגל לחייך בפה רחב, באותם המצבים שזה כל כך חשוב.

לכאורה, כל רופא ו / או טכנאי מסוגלים לייצר כתרים או ציפויים לשיניים. אבל לייצר חיוך יפה באמת, הרמוני, כזה שמתחבר לפנים ולאישיות של המטופל, טבעי ובו בזמן מושלם – זאת אמנות ומיומנות אחרת לגמרי.

כיום קיימות שיטות מתקדמות, שכוללות תכנון והדמיה על גבי תמונות, תכנון תלת מימד, הדמיות בפה תרם תחילת הטיפול, וחומרים אסתטיים וחזקים במיוחד, מה שמאפשר להשיג תוצאות יוצאות מן הכלל. גם הטכנאים שאיתם אני עובד – אמנים יותר מבעלי מלאכה. ואנחנו, במדיקל פלוס פלוס, כצוות, תמיד שואפים לייצר חיוך משנה חיים.

ארתור מצ'ין רופא שיניים בכפר סבא

ד"ר ארתור מצ'ין

המנהל הרפואי
מתמחה במחלקה לשיקום הפה הדסה עין כרם

דילוג לתוכן