טיפול בדלקות חניכיים

לאורך כל חיינו אנחנו, כל העת, חשופים לסכנות מהסוגים השונים שעלולות לאיים על בריאותנו. אחת מהנפוצות ביותר מביניהן הן דלקות החניכיים. על אף שרוב ההערכות מדברות על כך שכל אחד מאיתנו, בשלב זה או אחר של חייו, עתיד "לפגוש" את התופעה הנפוצה הזו (ברמת חומרה זו או אחרת), עדיין, מרביתנו נוטים להתייחס אל הבעיה כאל זניחה וקלה לפתרון, ולא כאל מצב שבמידה ולא יטופל באופן הנכון ובמועד המקדים הוא עלול לגרום ללא מעט בעיות בריאותיות שלא תיעצרנה רק בשיניים…

מהם הגורמים לדלקות חניכיים?

בפיו של כל אחד מאיתנו חיים סוגים שונים חיידקים ניזונים משאריות המזון שנותרות, ובעיקר, מסוכרים. עם הזמן, מושבות החיידקים (הפאק) מסתיידות, מתקשות והופכות לאבנית – שהיא, למעשה, הגורם המרכזי אשר ישפיע על התפתחותה של הדלקת.

וכאן, נעצור לרגע מכיוון שברצוננו לנפץ מיתוס רווח בציבור – לא החיידקים-עצמם הם אלה הגורמים לדלקת, אלא תגובתו של הגוף והמערכת החיסונית שמנסים להילחם בהם, היא זו היוצרת את כל אותן תופעות המזוהות עם דלקת חניכיים – אדמומיות, נפיחות, כאב, דימום בעת צחצוח השיניים וכד'.

כך, שבעצם, תגובת מערכת החיסון לחיידקים היא זו שגורמת את עיקר הנזק, נזק רב יותר מזה שאותו גורמים החיידקים.

מהם הגורמים המגבירים את הסיכון להופעת דלקת חניכיים?

כפי שצוין בתחילה, דלקות חניכיים נפוצות מאד בכלל הציבור, והשכיחות להופעת דלקת כזו עולה בהתאם לגיל. ישנם גורמים נוספים שונים שעלולים להגביר את רמת הסיכון להתפתחותה כמו גנטיקה, עישון, סטרס, חוסר איזון הורמונלי (למשל, הריון או גיל המעבר) וכמובן חוסר בהקפדה על היגיינת הפה ועל ביקורים סדירים אצל השיננית ואצל רופא השיניים.

אף מצבים בריאותיים ומחלות מסוימות (כדוגמת הסכרת) עלולים לנהל קשר דו-כיווני עם דלקות שיניים. כלומר, המחלה עלולה להגביר את הסיכון להתפתחות דלקת בחניכיים העוד שהדלקת חניכיים תקשה על איזון המצב הבריאותי שנגרם בשל המחלה. כמו כן, השימוש בתרופות ספציפיות (שביניהן – חלק מהתרופות שמטרתן היא טיפול ביתר לחץ דם) גורם להתרחבות כלי דם ומגדיל את הסיכון להופעת דלקת חניכיים, ולצד זה – מחמיר מצבי דלקת קיימים.

גם אצל צעירים יותר (שאצלם התופעה נחשבת כפחות נפוצה), היא עדיין, למרות זאת, עלולה להופיע. במקרים של דלקות שיניים אצל ילדים, חשוב להתייחס לכך אפילו ברצינות רבה יותר ולהגיע לבדיקת איש מקצוע בהקדם. זאת מכיוון שישנם לא מעט מקרים בהם התפתחות דלקת בשן (אפילו בשיני חלב) עלולה להצביע על מצבי בריאות כרוניים בעייתיים (כדוגמת בעיות בכדוריות דם לבנות).

סוגי בעיות חניכיים

נהוג לחלק מחלות, בעיות מצבי החניכיים למספר סוגים, כשהקריטריונים המבדלים הם מידת מפושטות המצב ורקמות המעורבות בו.

דלקות חניכיים "בסיסיות" – GINGIVITIS

זו מוגדרת כצורה הקלה ביותר של מחלות חניכיים, וככזו, היא גם נחשבת לנפוצה יותר מהשאר. דלקת החניכיים פוגעת, אך ורק, ברקמה הרכה (אותה רקמת חניכיים ורודה העוטפת את עצם הלסת) ואינה פוגעת בעצם-עצמה או באחיזת / יציבות השן. דלקות החניכיים עשויות להגיע בצורה ממוקדת או להיות מפושטות.

תסמינים: אדמומיות, נפיחות, דימומים בעת אכילה, מגע בשן ו / או צחצוח. לעיתים, מצב זה ילווה גם ב"כיסי" חניכיים (רדודים או עמוקים) אולם לא תתרחש פגיעה בעצם הלסת.  ברוב המקרים, בשלב זה, פרט (אולי) לאי נוחות, לא נחוש בכאב, ולכן,  לרוב, גם לא נהיה מודעים כלל למצב של הדלקת.

מחלת חניכיים במצב כרוני – CHRONIC PERIODOTITIS

זהו שלב מתקדם יותר שבו מעורבים פגיעה בעצם הלסת התומכת בשן והמנגנון האוחז בשן. הדלקת במצב הכרוני עלולה להיות ממוקדת או מפושטת ותסווג על פי חומרת הפגיעה בחניכיים ובעצם התומכת.

תסמינים: אדמומיות, נפיחות, דימומים בעת אכילה, מגע בשן ו / או צחצוח, כאב מקומי או מפושט, כיסי חניכיים שעומקם עולה 5 מ"מ, התנודדות שיניים והגדלת מרווחים קיימים בין שן לשן.

חשוב לחדד ולומר כי כל מחלת חניכיים מקורה בדלקת חניכיים, אולם לא כל דלקת חניכיים גורלה נגזר להתדרדר ולהפוך למחלת חניכיים. מכיוון שאין לאף אחד (אף לא לאנשי המקצוע המנוסים ביותר) שום דרך יעילה להבטיח כי דלקת בחניכיים לא תחמיר ותהפוך למחלת חניכיים, חשוב להזדרז ולטפל בכל דלקת כבר בעת הופעתה.

היווצרות מורסות בחניכיים – PERIODONTAL ABSCESS

מוקד זיהום מוגלתי ברקמת החניכיים, אשר, לרוב, יופיע באזור כיס חניכיים או במסעף שן (בנקודה בה מתפצלים השורשים בשיניים בעלות יותר משורש בודד). מוקד זיהום כזה עלול לגרום להרס מהיר ברקמות ובמנגנוני האחיזה של השן הבעייתית והשיניים הסמוכות לה.

תסמינים: תחושה של "מתח" באזור כתוצאה מנפיחות, "דליפת" מוגלה, תחושת כאב "פועם", רגישות לנגיעה בשן, התנודדות שיניים ואובדן עצם.

נסיגת חניכיים – GINGIVAL RECESSION

מחלת חניכיים, הזנחה (או, לחילופין, צחצוח מגובה או אגרסיבי) ועוד גורמים רבים עלולים לגרום לנסיגת קו החניכיים ולחשיפת צוואר השן.

תסמינים: השיניים נראות "ארוכות" יותר בשל נסיגת קו החניכיים. בנוסף לפגם האסתטי, לרוב, ילווה המצב גם ברגישות לחום / קור / מתיקות.

אבחון וטיפול

חשוב לציין כי אם אתם מזהים אצלכם אפילו אחד מהתסמינים אותם פירטנו, רצוי מאד להגיע, בהקדם, לבדיקה אצל רופא פריודונט – רופא שיניים המתמחה בטיפול בבעיות ובמחלות השונות הנוגעות לחניכיים.

בשלב הראשון, יבוצע צילום סטטוס של הפה. צילום זה מאפשר לרופא לבחון כל שן בנפרד ממספר זוויות., ויאפשר לו להעריך בצורה מדויקת קריטריונים נחוצים כמו כמות האבנית על השיניים, מצב השורשים ומצב עצם הלסת. כמובן שבתחילה, יתמקד הרופא בשן הספציפית שהתלונה שלכם עליה הביאה אתכם אליו, אולם, צילום הסטטוס מאפשר לרופא לאתר גם בעיות בהתהוות, עוד בטרם אתם-עצמכם חשתם בהן.

על פי אבחנת הרופא ייקבע הטיפול הנדרש, שעשוי לכלול אחת מהאופציות הבאות או שילוב ביניהן:

  • טיפול הסרת אבנית אצל השיננית – טיפול זה נחשב לאמצעי יעיל במקרים של דלקת חניכיים קלה. מומלץ לבצע אותו, כחלק משגרת היגיינת הפה, לפחות פעמיים בשנה, אלא אם כן הרופא / השיננית ממליצים על תדירות גבוהה יותר.
  • הקצעת שורשים – טיפול זה ממוקד בניקוי יסודי ומעמיק יותר מזה המבוצע על ידי שיננית, ולכן, הוא יבוצע על ידי פריודונט ויכלול שניים עד ארבעה מפגשים, במהלכם יסיר הפריודונט את כלל רקמות האבנית והדלקת מכל הפה, ולא יפסח גם על כיסי החניכיים.
  • החלפת שתל / כתר – לעיתים, שתל או כתר (במיוחד כאשר אינם מתוחזקים כהלכה) עלולים לעורר דלקת בחניכיים. במקרה כזה, הפריודונט, יחד עם רופא המומחה בכך, יחליפו את השתל / הכתר הבעייתי באחר.
  • ניתוח שחזור חניכיים – שחזור שיניים וחניכיים שמור כאופציית קו אחרון למקרים בהם אף אחד מהאמצעים האחרונים לא הפיק את התוצאות הנדרשות מבחינת הרקמות או העצם.

לסיכום

מחלת חניכיים היא הרוצח השקט של השיניים שלנו. היא עלולה להופיע בכל גיל, ותוך מספר שנים לגרום להמון אי נעימות, כולל דימומים, ריח רע, תזוזת שיניים ואפילו לאובדן שלהן.

מכיוון שהרכיב הגנטי משחק בהופעתן תפקיד משמעותי, ישנם אנשים שעלולים לסבול מהשלכות המחלה בגיל צעיר יותר, ומצבם יתדרדר במהירות רבה יותר ממצבם של אחרים.

חשוב לדעת כי אם מאבחנים את המחלה, ומקבלים את הטיפול המקצועי הנכון בזמן, ניתן למנוע

המון סבל מיותר בעתיד.

אנחנו, במדיקל פלוס פלוס, כצוות, משקיעים תשומת לב רבה באבחון מחלות וגורמי סיכון, כמו גם בביצוע פעולות מנע ובטיפול מוקדם. המטופלים שלנו זוכים לקבל את כל הכלים והידע אודות המחלה ומקבלים ליווי קבוע – הכל במטרה לאפשר להם לחיות ברוגע ובשלווה במשך שנים ארוכות.

ארתור מצ'ין רופא שיניים בכפר סבא

ד"ר ארתור מצ'ין

המנהל הרפואי
מתמחה במחלקה לשיקום הפה הדסה עין כרם

דילוג לתוכן